Monday, January 10, 2011

ROKOK

salam...

haaaa...saja jek aku nak buat entry ni....bukan apa....just menceritakan kejayaan diri sendiri.... aku start merokok dari umur 13 tahun kot...tak berapa nak hengat.... tapi ketika itu aku skolah menengah la..... hmmm.... sungguh mencabar...pasal time tu nak kene isap tanpa ada bau melekat kat badan... hahahhaha.... mcm mana tu? caranya senang saja.... patahkan dahan / ranting kayu yg kecil, buat mcm copstik... pas tu pegang ujung kayu tu...for sure... bau tak melekat kat tangan... hahahha.... kreatif kan...pas tu sebelum balik umah,kunyah gula2 hacks.... hooo... hacks hitam tau...betapa pedih dan sejuknya kerongkong ketika itu... penah jugak kena panampau jepun ngan arwah ayah.... tapi itu tak melemahkan semangat nak jadi perokok.... macho la konon... hehehhe.... tapi takpun sebenarnya....

itu cerita masa sekolah..... sampai la aku bekerja.... dari zaman sekotak rm 3.50/20 batang... sampai la ke zaman rm 10.00 sekotak..... hooooo....bayangkan ....kalau aku simpan semua duit tuk beli rokok tu... mau dah kaya raya aku sekarang... hahhaha...itu cerita KALAU. sehingga la melalui zaman percintaan....dengan beberapa gadis.... ada jugak depa ni dok suruh berenti.... tapi setakat ya di mulut saja.... biasa la kan.... sampailah aku kawin.... masih menghisap rokok... tapi aku ni bukan jenis heavy smoker....kalau sekotak 20 batang tu mau jugak tahan 3-4 hari....

dan pada tanggal 14 september 2010.... merupakan hari terakhir aku merokok.... ini semua atas dorongan dan nasihat seorang kawan... dia tak marah, tak brain wash... tapi entah kenapa aku boleh dengar dan buang tabiat merokok.... mula2 rasa gelisah.... gundah gulana... tak keruan... adoyaiiii... bukan ape.... lepas makan je, dah terbiasa merokok.... huhu.... struggle la jugak....tapi atas dorongan dan nasihat kawan aku ni..... aku boleh berenti.... alhamdulillah.... sampailah sekarang....... 100 kredit kepada dia.... thanks my friend. i really appreciate that.

kesan daripada berhenti merokok secara mengejut..... erkkk.... aku jadi kuat makan... memang kuat makan sesangat.... berat badan aku dari 53 naikke 55-56..... ok la kan.... tapi khamis lepas... aku timbang berat badan aku kat KPJ... turun ... 51 kg je.... sejak sakit belakang ni datang balik aku jadi tak lalu makan.... rasa lapaq... tapi makan sekadar alas perut saja...kalau sblm ni... lepas makan...sejam kemudian,aku boleh makan lagi...hebat kan....dorang cakap perut aku ada 3 compartment...... tapi spesis aku ni...kata doktor,makan la banyak mana pun... takkan gemuk.... haaa..ok la kan.. sekarang masih mencari sesuatu agar selera makan aku naik balik....

adios....

No comments: