Thursday, January 20, 2011

ERRRRR...... tiada motif

assalamualaikum.....
hmmm..... agak lama ya tidak menulis..... ermmm.... sebenarnya banyak benda nak diceritakan.... tapi bila berada di depan lap top ni.... terus hilang segala idea.... yag dok masuk.... FB...FB....FB...FB...game....game....game.... hahahhaha..... itu jer la keje aku..... teringat kata2 seorang kawan... kita hidup ni mesti ada matlamat, arah tujuan.... sama jugak kalau ada depan lap top.... kalau tak de matlamat... tu yang dok search yang bukan2 tu.... bijakkkkkk...bijak.


Hari ni aku masih lagi dalam M/C mode....masuk hari ke-8....wahhh... lama jugak yer.... dam masih lagi ada 3 hari sebelum aku masuk kerja....dalam bulan januari 2011 ni je dah 21 hari aku M/C.... fuhhhh.... hebat....kira bulan ni aku kerja 7 hari saja.... hahahhah.....


Dalam bulan januari ni jugak...bermacam-macam peristiwa berlaku keatas diri aku dan diri orang lain...of course la kan... hehehhe..... apa yang berlaku ke atas diri aku tu... aku jadikan iktibar.... apa yang berlaku pada org lain tu.... aku jadikan sempadan... dan mana yang baik tu aku jadikan panduan.... dalam bulan ni jugak.... aku kehilangan..... kehilangan.... bercakap pasal kehilangan ni.... banyak definisinya.... cuma aku mampu tulis kat sini.... aku kehilangan.... thats all.... dan korang tak perlu nak tolong fikirkan.... tiada elaun akan dibyar untuk itu yer.... jangan memeningkan lagi kepala korang yang sememangnya sentiasa pening....


Dalam bulan ni jugak.... aku mendapat satu semangat...semangat untuk terus berjuang.... berjuang melawan penyakit aku ni.... aku pun masih merasakan satu misteri nusantara terhadap penyakit aku ni....bila di MRIkan oleh doctor pakar... there is nothing .... kata doktor surendra..... tapi aku terasa sakit....nak kata muscle pain....sakitnya kat tulang belakang....kat atas tulang tu mana ada muscle....hmmmm.....misteri...misteri.... takkurang jugak aku dapat nasihat dari kwn2..... pegi berurut.... pada aku la kan.... kalau korang terseliuh kaki.... biasanya tok bomoh akan urut bahangian yang trseliuh....dan sudah pastinya berkaitan dengan urat... tapi aku sakit tulang belakang....apa tok bomoh tu nak urut....???? urut tulang belakang?? ho hoooo..... makin misteri....


Tak kurang jugak ada yg menyarankan pegi jumpa ahli alim ulama.... minta nasihat...hmmmm...kadang2pening jugak.... aku nak cerita apa yang aku sakit pun aku kadang2 tak reti.... korang anya akan tahu macam mana sakitnya aku kalau korang menjadi aku..... kadang org tengok aku ketawa, gumbira, bergurau senda.... muka sentiasa ada senyum..... tapi didalam siapa yang tahu.... hohooooo....kata orang, jangan ditunjukkan sakit pada umum.... nanti lagi sakit mata umum tu nak tengok kita.... so.... renung2kan...selamat beramal.... hehehheh......


Tadi....dalam pkl 11 pagi tadi aku pegi tukaq windscreen kreta myvi aku tu.... dalam pada dok tunggu DR.CERMIN tu merawat cermin kreta aku tu....berborak lah aku dengan sorang pak cik kat situ...mulanya aku malas nak borak pun....aku lebih selesa melayan BBM(blackberry messanger) ngan kengkawan.... ada la beberapa isu yang hangat diperdebatkan....sedang aku asyik dan leka tu.... tegur lah pakcik tu kat aku..... cara tegurannya tu membuatkan aku terus berenti melayan BBM.... aku layan dia borak pulak..... " nak, dari dok senyum sorang2 dengan hp tu, baik kita senyum sambil layan borak berdua".... ho hooooo....makan dalam jugak tu........ nak dipendek kan cerita...macam2 la topic yg aku dan pak cik tu borak...antara yg paling menarik perhatian aku...dia cerita masa dia muda2 dulu...... dia ni dulu kerja ntah apa2 masa dia bujang dulu..... ( pak cik ni orang perak, so slang utara dia agak pekat, sib baik aku pun org utara)..... pagi amik upah menoreh getah, petang amik upah menebas, malam jadi jaga kat sekolah..... kira boleh dikatakan 24 jam la kerja dia...sepanjang hidup dia.....takla senang sangat, dan takla susah sangat,kata dia la...... tapi tadi drive honda jugak pak cik ni...hebat la jugak kan..."berkat kejayaan seseorang tu terletak pada kejujuran dalam melakukan sesuatu kerja, perkara kedua, berbuat baik sesama manusia....tak kira la dia bangsa apa pun.....dan yang ke tiga, letakkan sedikit belas kasihan pada diri sendiri" itulah antara kata2 hikmat pak cik tu...... aku hanya dengaq saja dia crita....nak menyampuk pun rasa mcm tak kena gaya...so.... biarkan dia bercerita..... " kita ni syam....jangan berhenti dari buat baik pada orang.... biarlah orang tu nak balas ke.... tak nak balas ke.... itu dia punya pasal.... yang penting tanggungjawab kita sebagai manusia utk tolong sesama manusia dah terlaksana..... walaupun kita tolong hanya dengan sekupang(sepuluh sen)..... mungkin dengn sekupang kita tu, dia berjaya.....'' terngiang2kata pakcik tu sampai la ketika aku tulis crita ni.... dan ada banyak lagi la cerita yang dia cerita kat aku.... erkkkkk...brapa banyak crita daaaaaaaa....
aku ni nak kata baik tu tak la sangat...nak kata jahat pun tak la sangat.... kira even la kot.... hahahhahha.... terpulang lah kepada korang nak menilaikan nya....tapi cerita pasal buat baik ni..... kekadang kita tak terniat pun nak bercerita, share ngan kwn2..... akan tetapi kekadang niat kita tu disalah ertikan..... dah kita pulak dikatakan nak tunjuk baik....dan bertambah parah... bila kita pulak dikatakan mengungkit.... maka mulalah timbul persoalan...ikhlaskan kita membantu? ikhlaskah kita menolong? ikhlaskan kita memberi?....dan bila persoalan ikhlas ni diutarakan..... itu dah diluar bidang kuasa manusia sebenarnya....ikhlas ke... tak ikhlas ke.... hanya tuhan yang tahu.... allah itu maha mengetahui...setiap apa yang terlintas dan terniat..sesungguhnya Dialah yang lebih tahu.....

Kita sebagai manusia kekadang tak lari dari mempersoalkan tentang  balasan yang kita terima....kadang kita dah berbuat yang terbaik....segalanya kita lah yang tolong....tapi kita kadang2 tanya pada diri...apa yang aku dapat, tengok sipolan tu....dah berjaya pun sekarang...dulu aku lah yang dok support dia.... tapi apa yang dia bagikat aku bila dia dah berjaya??...hampehhhhhhhhhh..... itu lah yang selalu terjadi pada kita... betul tak....? kita sebenarnya lupa.... setiap kejayaan seseorang pasti ada sseorang dibelakangnya.....  aku jugak kadang2 tertanya2..... aku dok tolong org....akhirnya apa balasan yang aku dapat....kadang2 kata2 cacian dan hinaan  yang aku dapat....series....aku pernah tolong org....dan aku jugak pernah diperlekehkan oleh org yang aku tolong.... aku pernah tolong orang...dan aku telah pun dilupakan oleh org itu....  nahhhhhhhh... kan sudah terjadi satu topic perbahasan....ikhlaskah pertolongan aku tadi.... hahahhahahahah.... terlalu complicatedkan..... apapun tepuk dada tanya selera......

Hmmm..... aku sebenarnya agak mengantuk....so apa kata aku tidoq dulu.... cari sket lagi idea.....
selamat malam wahai sahabat...... tingkatkan prestasi, kurangkan kontroversi..... adiosssssssssssss



1 comment:

HISYAM said...

thanks armouris....satu info yang berguna...